Reklama jest potrzebna każdej firmie, usłudze i produktowi, aby ludzie dowiedzieli się i mogli korzystać z danego produktu, muszą się o nim w jakiś sposób dowiedzieć. Istnieje wiele sposobów na to, aby promować firmy i produkty. Od wielu lat najpopularniejszą formą jest reklama w Internecie, jednak nie zawsze tak było. Reklama w radiu również była kiedyś bardzo popularna i wciąż jest wykorzystywana. Promocja wydarzeń sportowych, czy reklama lokalnych firm to najczęściej spotykane przekazy reklamowe w radiu. Czy warto inwestować w tę tradycyjną formę reklamową?
Reklama w radiu – czy warto w nią inwestować?
Na pytanie czy warto inwestować w reklamę w radiu nie ma jasnej odpowiedzi. Zależy to od tego co chce osiągnąć przedsiębiorca przeznaczając swoje pieniądze na reklamę. Jednak reklama w radiu jest niedoceniana w ostatnim czasie. Zawiera ona wiele zalet, które zostały przedstawione niżej.
Zalety reklamy w radiu:
- Bardzo duży zasięg – jedną z największych zalet reklamy w radiu jest jej zasięg i to, że działa ona 24 godziny 7 dni w tygodniu. Jak podają źródła dociera aż do 73% osób powyżej 15 roku życia. Co więcej radio działa wszędzie, w domach, w sklepach, u fryzjera bądź kosmetyczki, więc przekaz może trafić do potencjalnego klienta w każdym miejscu. Kluczem do sukcesu, każdej firmy jest przypomnienie klientom o produktach w momencie, gdy oni ich najbardziej potrzebują, a reklama w radiu właśnie najczęściej to robi.
- Trafianie do grup docelowych – każda reklama powinna ze swoim przekazem trafiać do grupy docelowej danej firmy. Wydawałoby się, że reklama w radiu może mieć z tym problem, natomiast dzięki różnorodności programowania i formatów muzycznych jest to możliwe. Ponadto, radio najczęściej jest lokalne, jest to więc szansa dla małych właśnie lokalnych firm, na dotarcie do swoich marketowych obszarów. Przekłada się to na duży wzrost zysku.
- Słuchanie tych samych stacji radiowych – jak można dowiedzieć się z różnych źródeł, ludzie zwykle słuchają swoich ulubionych stacji i nie zmieniają ich zbyt często, są wobec nich lojalni. Co więcej wciąż wiadomości i przekaz reklamowy najlepiej dociera do odbiorców właśnie przez radio, niż przez telewizję czy gazety.
- Bardzo dobra stymulacja zmysłów – dzięki dźwiękom stymulacja zmysłów jest bardzo dobra. Dzięki temu w reklamie radiowej można wykorzystać bardzo różne ich rodzaje, najlepiej jednak postawić na takie, które wywołają emocje. Jak płacz dziecka, zaraźliwy śmiech, to natomiast zwróci uwagę słuchacza na dźwięk i jednocześnie reklamę, a właśnie o to chodzi w każdej formie promocji.
- Brak przesycenia reklamą w radiu – reklama jest obecna wszędzie, w telewizji, w Internecie, na ulicy. Przez to wiele z nich jest bardzo mocno ignorowanych przez odbiorców, dobrym przykładem są przerwy reklamowe w telewizji, zwykle w ich trakcie ludzie wychodzą z pomieszczenia, na przykład zrobić herbatę. Ciężko jest się więc przebić i zostać zauważonym w tym szumie reklamowym. Radio to medium, w którym reklam jest najmniej, a nawet jeśli już się pojawiają nie są aż tak bardzo ignorowane przez słuchaczy.
- Największy zwrot z inwestycji – reklama w radiu daje dwukrotnie większy zwrot z inwestycji niż na przykład w przypadku reklamy w telewizji. Zwiększenie nakładów na reklamę w radiu daje dużo większy zysk.
- Najbardziej opłacalna cenowo – cena reklamy w telewizji jest bardzo wysoka i zwykle małe przedsiębiorstwa nie mogą sobie na nią pozwolić, co innego jest z reklamą w radiu. Co więcej źródła mówią, że aby odbiorca zrozumiał i zapamiętał reklamę potrzebuje jej powtórzenia, aż trzy razy. Częstotliwość jest kluczowa, a nie tak jak mogłoby się wydawać zasięg.
- Chwytliwe przekazy reklamowe – aby reklama w radiu spełniała swoją funkcję, sam przekaz musi być odpowiednio dobrany, chwytliwy i łatwy do zapamiętania. Dobrym rozwiązaniem są piosenki, które zwykle zostają zapamiętane i nucone wciągu dnia.
Reklama w radiu ma bardzo dużo zalet, warto więc zastanowić się na zainwestowaniem w tę formę promocji. Mimo tego, że wydawałoby się ludzie już nie słuchają radia, to jednak prawda jest taka, że radio jest wszędzie i ludzie słuchają go czasami nawet nieświadomie. Co za tym idzie wiele reklam wpada do ich głowy, a to przekłada się na zakup reklamowanych produktów.