Bardzo często można spotkać się z opinią, że Internet w dużej mierze zabił muzykę. Jest w tym sporo prawdy, ale to tylko jedna strona medalu. Druga to ogromne możliwości promowania swojej twórczości i kontaktu z publicznością. Jednym z kanałów promocji treści muzycznych są portale zajmujące się muzyką.
Wpływ Internetu na przemysł muzyczny
Na początku XXI wieku nastąpiła prawdziwa rewolucja w przemyśle muzycznym. Żelazne zasady obowiązujące w nim od kilkudziesięciu lat uległy zmianie w ciągu niecałej dekady. Po pierwsze, pojawiło się nowe ważne medium, które stało się podstawowym źródłem pozyskiwania muzyki. Zanim jednak w 2005 roku pojawił się YouTube, w Sieci królowały serwisy do wymiany plików, takie jak Napster, eMule czy Soulseek. Spowodowały one spadek sprzedaży nośników z muzyką o kilkadziesiąt procent. Artyści nie mogli już żyć głównie ze sprzedaży płyt, musieli więcej koncertować. Do tego zaczęła rozwijać się prężnie oficjalna sfera pozyskiwania muzyki. Zespoły udostępniały ją na swoich profilach MySpace, a w następnych latach na innych platformach.
Portale muzyczne
Artyści mają obecnie bardzo szerokie możliwości prezentacji swojej twórczości. Oprócz tradycyjnych mediów, ważnym ogniwem są portale muzyczne. Na polskim rynku spotkać możemy dziesiątki, jak nie setki, mniejszych lub większych witryn muzycznych. Spektrum jest bardzo szerokie. Znaleźć możemy zarówno portale zajmujące się różnymi rodzajami muzyki (soundrive.pl, muzotakt.pl), jak i skupione tylko na jednym (rockmetalnews.pl, hip-hop.pl). Sekcje muzyczne posiadają też największe portale internetowe typu Interia czy Onet. Ważne, że każdy może znaleźć coś dla siebie. Mowa tu i o artystach, jak i fanach.
Sposoby promocji na portalach
Każdy z muzyków zależnie od etapu swojej kariery wybiera inne sposoby promocji. Jeśli myśli się o systematycznym pojawianiu się w największych warto mieć wsparcie wytwórni płytowej. Nie jest to jednak niezbędne. Znamy kariery wielu artystów, którzy świetnie radzą sobie sami, wydając własną muzykę, a ich podstawowym medium jest kanał YouTube. Jak zatem można reklamować muzykę w portalach? Po pierwsze wysyłając swoją płytę do recenzji. Trzeba jedynie mieć nadzieję trafienia w gusta recenzentów. Po drugie: świetnym krokiem jest udzielenie wywiadu, w którym opowiemy jak najwięcej osobie i swojej muzyce. Kolejnym sposobem jest zaproszenie wysłannika portalu na własny koncert, celem opisania go później. Można także pochwalić się nowym utworem czy filmem z sesji nagraniowej. Wreszcie, jeśli jest taka możliwość i mamy przeznaczone na to odpowiednie środki – możemy zamieścić reklamę swojej płyty. Może to być zrobione w formie trailera czy infografiki.
W szołbiznesie wszystko się teraz tak pozmieniało, że bez internetu nie istniejesz. A pandemia jeszcze pogłębiła.