Wydaje Wam się, że budowanie marki osobistej to przejaw egotyzmu i skupienia wyłącznie na sobie. Nic bardziej mylnego, personal branding współcześnie to klucz do marketingowe sukcesu. Na czym polega i jak go wdrażać skutecznie? Mamy dla Was kilka cennych wskazówek.
Definicja brandu dotychczas jednoznacznie kojarzona była z produktami i usługami, jednak z czasem zaczyna się to zmieniać. Personal branding stał się skutecznym narzędziem marketingowym, po które coraz chętniej sięgają zarówno niewielkie firmy, jak i ogromne koncerny. Nie myślcie, że budowanie marki osobistej to pogoń za sławą i przysłowiowe parcie na szkło, bo zupełnie nie o to w tym chodzi. Personal branding opiera się na tworzeniu wartościowych treści i merytorycznych publikacji. Jego fundamentem powinny stać się nasz kluczowe wartości takie jak fachowa wiedza, i umiejętności, co dużo bardziej perswazyjnie działa na odbiorców niż sztucznie stworzony wizerunek.
Jak budować markę osobistą
Koncepcja personal brandingu nie jest wcale nowa, bo jej historia sięga 1937 roku i kultowej publikacji „Myśl i bogać się” Napoleona Hilla. Jednak dopiero w ostatnich latach wśród marketingowców budowanie marki osobistej zyskało na znaczeniu. JAk, więc powinniśmy to robić skutecznie. Przed wszystkim unikajmy sztuczności, odbiorcy szukają autentycznych przekazów, a nie wymuskanych cukierkowych treści. Jeśli zbudujemy markę osobistą odległą od naszej rzeczywistej osobowości możemy wyrządzić naszemu wizerunkowi znaczne szkody. Poza tym dobry personal branding to taki, który oparty na unikalności. Postawmy w kreowaniu content na to, co nas wyróżnia od konkurencji, dzięki czemu wzbudzimy zainteresowanie w odbiorcach. Niezwykle ważne jest również budowanie wizerunku eksperta. Pozwoli to stworzyć lojalną społeczność wokół publikowanych treści, która z czasem może zamienić się w stałych klientów. Odpowiednio dobrane kanały dystrybucji treści pozwolą stale poszerzać grono użytkowników, którzy staną się czytelnikami naszych publikacji.
Personal branding, a rozwój firmy
Budowanie marki osobistej ma pozytywny wpływ na sposób postrzegania naszego biznesu zarówno w skali mikro, jak i makro. Dlatego zarówno kampanie ogólnopolskie, jak i lokalne coraz częściej garściami czerpią z możliwości personal brandingu. Pamiętajmy, jednak że budowanie marki osobistej to złożony proces, który powinien być oparty na solidnej strategii i konsekwencji. Tylko wówczas możemy liczyć na to, że nasza marka osobista stanie się napędem biznesu.