Promocja coraz bardziej przenosi się do sieci. Internet stał się medium, którego nie można lekceważyć – jest poważnym konkurentem dla radia, prasy i telewizji. W przestrzeni wirtualnej trzeba też wiedzieć, w jaki sposób się zaprezentować, by przyniosło to spodziewane efekty. Ludzie, którzy mają głowę do interesów, nie zawsze wiedzą, jak promować swój biznes. Czy to oznacza, że aby marka osiągnęła sukces, musi zdać się na działania agencji marketingowej?
Dlaczego promocja jest taka ważna?
Firma prędzej, czy później osiągnie sukces, więc po co się promować? Takie pytanie może zadać sobie osoba, która chce sprzedawać unikalny i potrzebny produkt, którego jeszcze nikt inny nie ma w swojej ofercie. Jednak dobry produkt, czy asortyment to jedno, a rozpoznawalność i znalezienie odbiorców to drugie.
Gdy cię nie ma w wyszukiwarce… Gdy nie masz dobrze zaprojektowanej strony internetowej… Albo gdy nie wiesz, jak masz przedstawić swój produkt… I w końcu, gdy nie wiesz, do kogo tak naprawdę kierujesz swoją ofertę… Jeśli właśnie tak wygląda sytuacja biznesmena, jego sukces będzie wątpliwy. Może coś zarobi, ale to, jak wiele poświęci swojego czasu, zdrowia, energii – tego nie da się przeliczyć na złotówki.
Promocja to dzisiaj prawie jak wyjście do ludzi, bo każdy ma już swoją stronę, profil na social mediach, czy kanał na YouTube. Wystarczy tylko umiejętnie połączyć wszystkie te kanały w jakiś spójny rodzaj przekazu. Wystarczy, ale nie każdy to potrafi, tym bardziej, że przecież musi prowadzić firmę, a nie zajmować się marketingiem.
Czy można promować się na „własną rękę”?
Gdy przeczyta się o pozycjonowaniu strony internetowej, nie wygląda to na zadanie zbyt skomplikowane. Trzeba tylko dobrać odpowiednie słowa kluczowe, pamiętać o unikalności treści, czy o tym, by akcentować pewne elementy na stronie, jak nagłówki, zdjęcia, czy nawigację. Mimo to niewiele osób samodzielnie podejmuje się takich działań. Jednak wgłębiając się w kwestię doboru słów kluczowych, nie jest to już takie oczywiste. Można dowiedzieć się, od czego zależy ich koszt i sposób, w jaki przyciągają uwagę internautów, a poznanie tych mechanizmów nie jest tożsame z zastosowaniem ich w praktyce.
Jeżeli kogoś faktycznie nie stać na profesjonalną pomoc, będzie starał się dbać o swój serwis we własnym zakresie. Będzie to okupione mnóstwem wyrzeczeń, na przykład kosztem rozwoju firmy. Osoba taka, nie mając doświadczenia, nie jest też w stanie ustrzec się przed różnymi działaniami, które nie zawsze przynoszą pozytywny efekt.
Mowa tutaj na przykład o linkowaniu do strony „bez opamiętania”. Wiele osób uważa, że więcej linków to szybszy wzrost w wynikach w Google. Doświadczenie pokazuje, że lepiej by było ich kilka, ale za to naprawdę mocnych niż 150 takich sobie. Już na tym przykładzie widać, że ktoś mógłby stracić wiele swojej energii i czasu na działania, które mogłyby przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.
Jeśli więc ktoś już naprawdę musi być zdany na siebie w kwestii marketingu, najlepiej skupić się na tym, by „wypłynąć na powierzchnię” lokalnie. Wiele takich działań promocyjnych jest stosunkowo tańszych, szybciej widać efekty i nie trzeba od razu rzucać się na „głęboką wodę”. Nawet promując się lokalnie, można ograniczyć swoje działania do kilku. Wtedy warto zadbać o to, by tych kilka było dopracowanych tak bardzo jak to możliwe.
Jak może pomóc agencja marketingowa?
Nierzadko przedsiębiorca ma pomysł na biznes, ale nie ma pomysłu na to, jak „się sprzedać”, mówiąc kolokwialnie. Agencja pomaga więc opracować cały schemat działania, całą strategię, dzięki której produkt i marka otrzymują odpowiednie opakowanie. Oprócz tego firma otrzymuje zestaw narzędzi, dzięki którym to opakowanie nie chwieje się z każdym metaforycznym podmuchem wiatru.
Co prawda na początku trzeba zainwestować w usługę agencji, co wiąże się nieraz ze sporym wydatkiem. Jednak nieraz wielokrotność tej kwoty udaje się zaoszczędzić, nie popełniając wielu kosztownych błędów. Nie traci się też zbyt wiele cennego czasu na nieefektywne działania promocyjne, które nie dość, że nie pomagają, to jeszcze mogą zaszkodzić.