Audyt to systematyczna i niezależna ocena wybranej firmy lub organizacji. Podczas audytu dany podmiot badany jest pod względem zgodności z jakimś punktem odniesienia. Audytu powinna dokonywać organizacja/urząd do tego uprawniony, w zależności od celu audytu. Audyt może dotyczyć oceny norm, standardów, przepisów prawa, list kontrolnych bądź wewnętrznych przepisów danej firmy, polityki, procedur. Audytor, czyli osoba oddelegowana przez organ do wykonania audytu jest zobowiązany do niezależnej oceny przedsiębiorstwa. Jej celem jest wykazanie, czy dana firma działa zgodnie z określonymi założeniami. Audytor nadzoruje, przeprowadza badania i sporządza raporty. Skrupulatnie analizuje wszystkie sprawozdania finansowe firmy i sprawdza, czy dana firma działa zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Nie ma co ukrywać, że audyt nie jest najbardziej wyczekiwanym wydarzeniem w życiu firmy. Dla pracowników, kierowników, a w szczególności dla księgowych może być on związany z dużym stresem. Na pewno odrywa to pracowników od ich zadań i muszą przedstawiać szereg dokumentów i zapewne każdy obawia się wyników audytu. Niemniej jednak taka ocena może być bardzo przydatna i jeżeli wszystko będzie w porządku firma może bardzo zyskać wizerunkowo na audycie.
Rodzaje audytów i ich cele.
Wyróżnić możemy dwa rodzaje audytów – wewnętrzny i zewnętrzny. Audyty wewnętrzne to systematycznie przeprowadzane oceny procesów wewnątrz firmy, które najczęściej są przeprowadzane z inicjatywy samej firmy i służą ocenie działań przedsiębiorstwa przez niezależnych audytorów. Mają na celu podniesienie jakości usług, przeprowadza je się najczęściej w obszarach największego ryzyka. Mają na celu przejrzyste stanowisko firmy, pokazanie, że jest ona poza wszelkimi podejrzeniami.
Audyty zewnętrzne są niezależne od decyzji firmy, to organ przeprowadzający audyt decyduje o konieczności jego przeprowadzenia, a także o jego zakresie i terminie przeprowadzenia.
Bardzo często audyt zewnętrzny przeprowadza się na zlecenie potencjalnego kontrahenta, który chce prześwietlić firmę, zanim podejmie decyzję o współpracy. To zjawisko nazywamy audytem drugiej strony. Są również audyty, które przeprowadza się w celu uzyskania przez poddaną audytowi firmę certyfikatu. Przykładem na to może być certyfikat systemu zarządzania jakością, ale nie tylko. Aby móc poddać się procesowi certyfikacji – firma powinna wdrożyć u siebie dany system zarządzania jakością.
Dlaczego agencja marketingowa może chcieć się poddać audytowi?
Jest kilka takich czynników. Często duży kontrahent, chcąc być pewnym, że wchodzi we współpracę z firmą świadczącą najwyższą jakość usług, nalega na przeprowadzenie audytu. Agencja marketingowa, chcąc pozyskać zlecenie, które zapewne byłoby dla niej bardzo intratne, może zechcieć poddać się takiemu audytowi.
Na rynku marketingowym panuje spora konkurencja i agencje prześcigają się między sobą w walce o klienta. Chcąc wyróżnić się spośród konkurencji, agencja może chcieć uzyskać certyfikat od niezależnej instytucji gwarantującej najwyższą jakość usług i obsługi klienta. To kolejny czynnik, który może być zachętą dla agencji do poddania się audytowi.
Jednakże w pytaniu „, czy agencja marketingowa powinna być audytowana przez zewnętrzne podmioty” chodzi bardziej o te audyty, którym agencja nie poddała się dobrowolnie, albo przynajmniej nie z własnej inicjatywy. Chodzi o jeden z najbardziej popularnych ostatnimi latami wątpliwości, czyli przepisy zawarte w ustawie RODO. Agencje marketingowe, tak jak każda firma zarejestrowana na terenie naszego kraju jest objęta nowymi wytycznymi w kwestii ochrony danych osobowych. Agencja marketingowa, chcąc odsunąć od siebie zarzuty, że źle chroni dane swoich klientów oraz bezprawnie pozyskuje dane kontrahentów z Internetu, powinna poddać się audytowi zewnętrznemu. Zyska wtedy wiele wizerunkowo i będzie mogła używać wyniku audytu jako przewagi konkurencyjnej.